Rejsen til Afrika


Overblik
Fødselsdagsfesten hvor man tager de mindre børn med ud på en rejse til Afrika. De flyver ned til Afrika og oplever de farlige dyr på savannen.


Fremgangsmåde
Invitationen til festen kan laves som en rejsebeskrivelse. Der kan stå hvad børnene skal have med, hvornår der er afgang og ankomst, hvor rejsen går hen og hvad der skal ske.

Eftermiddagen starter med, at børnene går ombord på flyet og flyver til Afrika. Man stiller en række stole op i stuen og stewardessen viser børnene på plads. Kaptajnen byder velkommen ombord og flyet letter. Der bydes måske en lille forfriskning om bord.

Ankommet til Afrika starter børnene med at se en film om dyrene på savannen. Bagefter kan de lege en lille dyre-leg, hvor børnene deles i to-tre hold. Hvert hold bestemmer, hvilket dyr de skal være. Nu skal de gå ned mod det andet hold som det dyr de er. De andre hold skal gætte hvilket dyr de er. Så er det de andres tur.

Så skal der spises safari-middag. Hvis det er godt vejr, er det oplagt at spise ude i det fri. Et lagen/tæppe bredes ud på jorden/gulvet, og der spises med fingrene. Der kan ligge en masse boller og frugt spredt ud på tæppet og børnene tager nu selv hvad de vil have.

Efter safari-middagen kan børnene lege "Historie med dyrelyde" med dyr fra savannen. Se lege.

Så er det snart tid til at vende tilbage til Danmark og børnene stiger igen ombord på flyvemaskinen og drager hjem efter en spændende rejse.


Lege

- Historie med dyrelyde 
Mød alverdens dyr i én historie. Et sjovt indslag til børnefødselsdagen. Alle sidder på gulvet, og det enkelte barn får at vide hvilket dyr han/hun er. Det kan være får, hest, kat, hund, ko, gris, løve, elefant osv. 
Den voksne læser nu en forberedt historie op, hvor alle dyrene bliver nævnt med jævne mellemrum. Når et bestemt dyr bliver nævnt, skal det barn som er det dyr, rejse sig og sige som dyret og derpå skynde sig at sætte sig ned igen, inden det næste dyr bliver nævnt. Hvis der er stemning for det, kan man fortælle historien igen hvor man har byttet dyrenavne. 
Husk at forberede en historie med alverdens dyr.

- Alle mine kyllinger kom hjem med vilde dyr i stedet. 
Hvem er bange for den store ræv? Alle kyllingerne skal forbi ræven for at komme hjem til moar.. 
I denne leg har man et afgrænset område, man kan løbe frem og tilbage på. En person bliver udnævnt til ræv (fanger) og placeres midt på banen. En anden er hønemor og står nede ved helle (modsat kyllingerne). 
De andre (kyllingerne) står i én ende af banen. Rytmisk føres følgende samtale: 
Hønemor: Alle mine kyllinger kom hjem 
Kyllinger: Vi tør ikke 
Hønemor: For hvem? 
Kyllinger: For ræven 
Hønemor: Hvad gør han? 
Kyllinger: Spiser vores kød og drikker vores blod 
Hønemor: Kom alligevel 
Efter hønemor har sagt: "Kom alligevel" har kyllingerne ikke længere helle og skal løbe til den anden ende af banen, hvor de har helle. Ræven kan fange alle de høns, han og vil på een løbetur og de kyllinger han fanger, bliver hans hjælpere i næste runde. Den der er ræv i næste omgang, er den kylling, der først bliver fanget. Husk: Gode løbeben!

- Sæt hale på løven 
Grisen har mistet sin hale. Den skal sættes rigtigt på igen. Hvem er bedst til at sætte halen tilbage på den lille grissebasse. 
Man har en tegning af en gris på et stort stykke pap/papir. Markér med en sort plet, hvor grisens halen skal sidde. Nu får det første barn i rækken bind for øjnene og en tegnestift med et stykke snor, som er grisens hale. Børnene skal nu på skift forsøge at sætte halen på grisen det rigtige sted. Den der kommer tættest på, har vundet. Husk: Tegning af en gris, tegnestift med et stykke snor og bind til øjnene

Mad og drikke
Drikkedunke medbringes og hænger i en snor om halsen på hele turen, så dyrene kan drikke, når de er tørstige i varmen. Ellers boller og frugt. Senere kan børnene få flødeboller.

Påklædning
Har børnene dyrekostumer, kan de medbringes. Evt. ansigtsmaling, så de kommer til at ligne et dyr fra savannen.